FeBi: dělená řemenice klikového hřídele

12. července 2016, 14:23

Moderní motory jsou velmi přesné a výkonné. Pro ochranu okolních konstrukčních součástí před předčasným výpadkem musí být minimalizovány vibrace a kmitání. Nepravidelnosti způsobené principem čtyřdobého spalovacího motoru jsou klikovou hřídelí přenášeny na řemenový pohon, což negativně ovlivňuje tvoření hluku a obzvláště životnost konstrukčních součástí pomocného pohonu. Jednou z účinných možností, jak neutralizovat tyto nechtěné vibrace je použití tlumiče torzních vibrací (nazývaného také oddělená řemenice).

Oddělené řemenice se používají především u dieselových, ale také u výkonných benzínových motorů. Řemenice je zde namontována přímo na klikovou hřídel a díky své konstrukci odděluje hnací řemen od vibrací klikové hřídele. Přídavné agregáty jsou tak ve velké míře chráněny před dynamickým zatížením.

Konstrukce oddělené řemenice

Vnitřní konstrukce řemenice musí být dimenzována tak, aby docházelo k optimální absorpci vznikajících vibrací motoru. Jen tak je možné jejich vyrovnání a zabránění přenosu vibrací na řemenový pohon. Vícevrstvá konstrukce oddělené řemenice (obr. 1) se dvěma pásy elastomeru a kluzným ložiskem zaručuje – na rozdíl od kovové řemenice – klidný chod pomocného pohonu. Rozhodující je zde pás elastomeru a elastická spojka. Ve velké míře záleží na optimálním spojení pryže a kovu a na správné pryžové směsi.

Srovnání oddělené řemenice a kovové řemenice

Na vyobrazeném řezu jsou viditelné rozdíly mezi oddělenou (obr. 2) a kovovou řemenicí (obr. 3). Stále častěji jsou nabízena cenově výhodnější kovová provedení. I když tyto masivní řemenice vykazují zdánlivé přednosti z hlediska ceny a životnosti, následné vlivy na ostatní komponenty v řemenovém pohonu jsou těžce dohledatelné.

Pokud je řemenový pohon s klikovou hřídelí spojen pomocí elastického gumokovového spojení oddělené řemenice, dochází k podstatnému snížení torzních vibrací. U kovové řemenice jsou však typické vibrace přenášeny dále do systému. Jeho agregáty jsou tak vystaveny vlivům ´nefiltrovaných´ vibrací, což přispívá k jejich podstatně rychlejšímu opotřebení. Následkem může být kompletní výpadek sousedních konstrukčních částí a v nejhorším případě i poškození motoru.

Kontrola oddělené řemenice

U součástí jako elastomery, elastické spojky a kluzné ložisko může v důsledku jejich stáří, vlivů životního prostředí (teplo a chlad) nebo kontaktu s olejem a jinými chemickými tekutinami dojít k opotřebení. Poškození a opotřebení není vždy možné ihned rozeznat a jsou většinou rozeznatelné na zadní, tedy běžnému pohledu ukryté straně.

Jasným příznakem poškození jsou zvuky z oblasti pomocného pohonu. Životnost řemenice ale závisí také na stylu a režimu jízdy (např. převážně jízda ve městě) – většina vibrací motoru vzniká při nízkých otáčkách. Pokud není řemenice pravidelně kontrolována a popř. vyměněna, hrozí nebezpečí poškození vibracemi a vyšší hlučnost.

Společnost FEBI BILSTEIN, coby uznávaný výrobce a dodavatel širokého sortimentu různých, včetně gumokovových dílů, proto doporučuje detailní vizuální kontrolu oddělené řemenice od 60.000 km.

Článek byl zveřejněn v APM automagazínu jaro 2016 na základě materiálů Febi Bilstein

Související články

Febi nabízí uložení kardanové hřídele pro vozy VW Touareg i Porsche Cayenne
Febi nabízí uložení kardanové hřídele pro vozy VW Touareg i Porsche Cayenne

Febi nabízí řešení, které může snížit náklady na opravu. Ve vozech VW Touareg a Porsche Cayenne může být při změnách zatížení motoru v kabině slyšet klepání a cítit silné vibrace. Příčinou může být poškozené nebo opotřebované uložení kardanové hřídele. Opotřebením uložení může dojít k prasknutí středové gumové části, což způsobuje zmiňované zvuky a vibrace. Takové […]

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!